Taban halılarından ziyade seccadeleriyle ünlü olan Gördes, 17. ve 18. yüzyılda
Batı Anadolu’nun önemli bir halıcılık merkezidir. Batı ülkelerinde, Gördes adı
seccade anlamında kullanılacak, Türklere özgü “çift düğüm” denilen dokuma
tekniği, “Gördes Düğümü” adıyla anılacak kadar ün yapmıştır.
Ülkemizde 19. yüzyılda kurulmaya başlanan Istanbul, Bursa, Bandırma, Hereke ve
Kayseri gibi halıcılık merkezlerinde Gördes seccadeleri, desenlerinde çeşitli
yöresel değişiklikler ve ilaveler yapılmak suretiyle örnek olarak
kullanılmıştır.
Atkısı, çözgüsü yün olarak çift düğüm tekniğiyle dokunan, klasik Gördes
seccadelerinde hakim renkler koyu kırmızı, mavi, deve tüyü ve kremdir. En
belirgin özelliklerinden biri de basamaklı ters “V” ya da at nalı şeklindeki
mihraplarıdır. Mihrap kemerleri iç bordür ve sütuncelere bağlanmış, mihrap
kemerinin iç kısmı, sembolik anlamlı motifler veya stilize bitki motifleri ile
tezyin edilmiştir. Mihrap kemeri ile bordür arasında kalan köşelikler, küçük
çiçekler, yaprak ve dallardan oluşan motiflerle bezenmiştir. 16. yüzyıl saray
seccadelerinden önemli ölçüde etkilenmiş olan 17.yüzyıl Gördes seccadelerinin
köşeliklerinde de ayni zerafet ve incelik sezilmektedir.
Tabanlık ve ayetlik kısımlarında stilize motiflerden oluşan pano desenler yer
alır. Bordürler çiçek, elma ve nar benzeri stilize bitki motiflerinden oluşmakta
ya da minik bitki motifleri ile süslü çubuklu bordürler kullanılmaktadır. Gördes
seccadelerine desen veya bordürlerine göre değişik adlar verilmiştir. Çiçek
motiflerinin stilizasyonu neticesi meydana gelen kırmızı renkli iri rozetlerin
elmaya benzemeleri nedeniyle, bu motiflerin kullanıldığı tip Elmalı Gördes,
şematikleşmiş testere dişli yaprak motiflerinin bulunduğu tip Taraklı Gördes,
sütunceli tip Sütunlu Gördes ve zemininde minik çiçekli motiflerin bulunduğu tip
Sinekli Gördes gibi isimlerle anılır.
Kaynak: www.manisakulturturizm.gov.tr